"Onze politiek is echt wel gewonnen voor Pepperflow. De collegeleden hebben expliciet naar ons uitgesproken: Dit is de toekomst. Wij geloven hierin"

Klantverhaal Gemeente Mol

   3 min.

"Onze politiek is echt wel gewonnen voor Pepperflow. De collegeleden hebben expliciet naar ons uitgesproken: Dit is de toekomst. Wij geloven hierin"

In het noordoosten van de provincie Antwerpen ligt gemeente Mol. Sinds 2020 is Pepperflow daar actief. Katrien Raeymaekers en Nancy Engelen vormen samen de strategische cel van Mol: zij adviseren het managementteam en de algemeen directeur. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de opvolging van het meerjarenplan en de projecten. De juiste partners dus voor een goed gesprek over Pepperflow.

Hoe werkten jullie aan de BBC voordat jullie Pepperflow hadden? En waarom gingen jullie op zoek naar een nieuw systeem?
Katrien: ‘Bij het vorige meerjarenplan hadden we een ellenlange Excellijst met indicatoren per actie. Voor elke rapportage moesten we via e-mail bij de verantwoordelijke medewerkers de stand van zaken opvragen. We wilden die indicatoren heel graag in een systeem onderbrengen, want het was lastig beheersbaar. We zijn een vrij grote gemeente met een uitgebreid meerjarenplan. Elke keer was de vraag: is dit de laatste versie? Staat het er wel juist in? Wordt de lijst niet per ongeluk overschreven? Voor de projectenlijst gold precies hetzelfde.’

Nancy: ‘Er was nood aan gestructureerder werken. De instrumenten die we gebruikten, waren eigenlijk niet toereikend om goed te kunnen opvolgen. Ook wilden we de link met financiën kunnen leggen. Want we merkten dat de mensen die moesten rapporteren te weinig rekening hielden met het financiële luik. Eigenlijk zijn we zo beginnen zoeken. Eind 2019 kwamen we in contact met Pepperflow. In Hoogstraten zagen we hoe het systeem werkt. Dat gaf voor ons de doorslag.’

Hoe hebben jullie het college overtuigd van het nut van Pepperflow?
Katrien: ‘Het beter opvolgen van projecten en meerjarenplan was ook een wens van de politiek. Door een demo te laten zien hebben we het college ervan overtuigd dat Pepperflow ons daarbij zou helpen.’ Nancy: ‘En nu is onze politiek er echt wel voor gewonnen. Collegeleden hebben op elk moment zicht op de stand van zaken. Ze hoeven nooit meer te zoeken naar documenten. Dat zien zij als een groot voordeel.’ Katrien: ‘De meeste schepenen zijn er heel goed mee bezig. Zij zien dat het werkt en dat het hen iets oplevert. Sommige nog wat minder. Maar ze hebben expliciet naar ons uitgesproken: Dit is de toekomst. Wij geloven hierin.’

Wat is voor jullie organisatie de grootste winst van Pepperflow?
Nancy: ‘Dat alles op één plek staat. Met Pepperflow hebben we één platform waar voortgangsinformatie op elk moment zichtbaar is voor projectleiders, actieverantwoordelijken, managementteam en collegeleden. Ook de mijlpalen en de projectfiches zijn op die plek terug te vinden. Het is niet meer versnipperd over verschillende programma’s. Dat bespaart veel tijd.’

Katrien: ‘Daarnaast is de koppeling met de boekhouding een grote meerwaarde. Projectleiders en actieverantwoordelijken hebben onmiddellijk zicht op de financiële toestand van hun actie of project. Eigenlijk hopen we dat dit ook tot een grotere budgetverantwoordelijkheid gaat leiden. Want projectleiders en actieverantwoordelijken staan soms ver af van hun budget.’

Nancy: ‘Voor ons als strategische cel is de grootste winst dat het systeem onze collega’s dwingt om discipline te houden. Want opvolgen betekent nu eenmaal discipline. Via updateverzoeken nodigen we collega’s uit om hun update in het systeem te zetten. We zien heel snel wie al een update heeft toegevoegd en wie nog niet. Dat helpt ons enorm.’

Wat is het voordeel van het werken met updateverzoeken?
Nancy: ‘Om de stand van zaken van een project of actie op te vragen, versturen we via e-mail een updateverzoek. Hiermee krijgt de actieverantwoordelijke rechtstreeks toegang tot het systeem, waar hij de update precies op de juiste plek neerzet. Wij hoeven dus niet meer te knippen en te plakken.’

Katrien: ‘Voor projecten versturen we elke maand een updateverzoek. Voor de meerjarenplanning is dat twee keer per jaar: in januari en in mei-juni. We proberen collega’s ook zover te krijgen dat ze spontaan hun informatie updaten. Maar dat moet nog groeien. Veel medewerkers voelen rapporteren als iets wat ze boven op hun reguliere werk moeten doen. Wij proberen juist over te brengen dat rapporteren een belangrijk onderdeel van ons werk is. Dat het goed is dat onze bestuurders weten hoe de budgetten worden gespendeerd. De regelmaat van updateverzoeken helpt om dat bewustzijn te vergroten.’

Hoe ervaren jullie de samenwerking met de mensen van Pepperflow?
Nancy: ‘Daar kunnen we alleen maar heel positief over zijn. Als we een vraag hebben, dan krijgen we altijd antwoord. Ze denken mee en zoeken actief naar oplossingen. Ook verbetersuggesties nemen ze mee.’ Katrien: ‘Softwareleveranciers kunnen soms moeilijk buiten hun eigen kraam denken. Als klant moet je je vaak aan hen aanpassen. Maar daar heb ik bij Pepperflow nog nooit iets van gemerkt. Wel hadden we in het begin wat spraakverwarring. Zo verstonden wij iets anders onder ‘indicatoren’ dan onze Nederlandse gesprekspartners. Maar sinds er ook Vlamingen bij Pepperflow werken, is dat probleem opgelost.’

Hebben jullie nog een tip voor collega-gemeenten die de overstap naar Pepperflow overwegen?
Nancy: ‘Het systeem leren kennen en begrijpen kost tijd. En denk van tevoren goed na over wat je ermee wilt: wat je krijgt is in feite een lege doos, die je zelf kunt vullen zoals je wilt. Maak hier ook voldoende mensen voor vrij. Want je gaat een hele intensieve periode tegemoet.’ Katrien: ‘Met een paar kleine aanpassingen is Pepperflow helemaal op maat van onze BBC, op maat van de gemiddelde Vlaamse gemeente. Dus tegen andere gemeenten zou ik zeggen: niet meer twijfelen!’

Gemeente Mol

Updates

"Pepperflow maakt het onze zorgcollega’s zo gemakkelijk mogelijk"
  Klantverhalen 30 mei 2023

"Pepperflow maakt het onze zorgcollega’s zo gemakkelijk mogelijk"

Klantverhaal Zorgpunt Waasland

"Pepperflow helpt ons om onze projecten sneller en kwalitatiever uit te rollen"
  Klantverhalen 05 december 2022

"Pepperflow helpt ons om onze projecten sneller en kwalitatiever uit te rollen"

Klantverhaal gemeente De Panne

Alternatieve beheersrapporten ter ondersteuning van de standaard beleidsrapporten
  Blogs 02 december 2022

Alternatieve beheersrapporten ter ondersteuning van de standaard beleidsrapporten

Rapporteren in de praktijk

Hoe het beleidsportaal bijdraagt aan een begrijpelijke meerjarenplanning
  Blogs 08 november 2022

Hoe het beleidsportaal bijdraagt aan een begrijpelijke meerjarenplanning

Een transparant lokaal bestuur met een toegankelijk beleid

Het ABC van BBC
  Nieuws 12 oktober 2022

Het ABC van BBC

Een informatieve videoreeks van het ABB

Jan Post: "Een effectieve en transparante P&C-cyclus verkleint de kloof tussen de overheid en de burger."
  Blogs 30 september 2022

Jan Post: "Een effectieve en transparante P&C-cyclus verkleint de kloof tussen de overheid en de burger."

Een transparante overheid leidt tot meer vertrouwen van de burger

"Wij ervaren Pepperflow als flexibel, ondersteunend en heel dienstbaar"
  Klantverhalen 14 december 2021

"Wij ervaren Pepperflow als flexibel, ondersteunend en heel dienstbaar"

Klantverhaal Gemeente Maldegem

"Pepperflow geeft uniformiteit aan de opvolging van onze projecten, meerjarenplanning én organisatiebeheersing"
  Klantverhalen 14 juli 2021

"Pepperflow geeft uniformiteit aan de opvolging van onze projecten, meerjarenplanning én organisatiebeheersing"

Klantverhaal Gemeente Sint-Katelijne-Waver

Blog: “Van strategie naar resultaat" in twee landen
  Blogs 23 juni 2021

Blog: “Van strategie naar resultaat" in twee landen

De Vlaamse BBC en de Nederlandse P&C-cyclus. Wat zijn de verschillen? En wat kunnen we leren van elkaar?

Eerste lokale besturen live met Pepperflow Begrotingsapp
  Nieuws 23 juni 2021

Eerste lokale besturen live met Pepperflow Begrotingsapp

Lier en Nazareth zetten grote stap

"Pepperflow geeft ons focus"
  Klantverhalen 18 juni 2021

"Pepperflow geeft ons focus"

Klantverhaal Gemeente Nazareth

"Met Pepperflow beschikt iedereen over dezelfde informatie op hetzelfde moment"
  Klantverhalen 09 juni 2021

"Met Pepperflow beschikt iedereen over dezelfde informatie op hetzelfde moment"

Klantverhaal Stad Halle

"Pepperflow helpt ons om een pak meer gedaan te krijgen!"
  Klantverhalen 28 mei 2021

"Pepperflow helpt ons om een pak meer gedaan te krijgen!"

Klantverhaal Gemeente Oudsbergen

Pepperflow en Cipal Schaubroeck gaan samenwerking aan
  Nieuws 08 januari 2021

Pepperflow en Cipal Schaubroeck gaan samenwerking aan

Integratie en optimalisatie, voor de digitale BBC

Terugblik: Pepperflow een jaar actief in Vlaanderen
  Nieuws 18 december 2020

Terugblik: Pepperflow een jaar actief in Vlaanderen

Hans Vandeweyer en Maurice van Dillen aan het woord

Op de hoogte blijven?


Abonneer op de nieuwsbrief

Volg ons op LinkedIn